در میان مباحثی که در بستر علمسنجی مورد مطالعه قرار میگیرد، مقولۀ نفوذ علمی از جذّابیت خاصّی برخوردار است. پژوهش حاضر در نظر دارد مؤلفههای موجود در مدل نفوذ علمی و همچنین روابط حاکم بر این مؤلفه ها را بر روی پژوهش¬های حوزۀ آی متریکس مورد آزمون قرار دهد. این پژوهش با استفاده از روش کتابسنجی و همچنین تحلیل شبکه¬های اجتماعی انجام شده است؛ و از آنجا که پژوهشگران به دنبال تعیین رابطه بین متغیرهای مدل میباشند، این تحقیق از نوع "همبستگی" به شمار میرود. جامعۀ پژوهش حاضر را مقالههای حوزۀ آیمتریکس که در بازۀ زمانی 1978 تا 2014 چاپ شدهاند و در وبگاه علوم نمایه شده¬اند، تشکیل میدهد که تعداد آن 5944 رکورد میباشد. برای محاسبۀ اغلب شاخصهای مرتبط با متغیرهای نفوذ علمی از نرمافزارهای یو.سی.آی نت و بایب اکسل استفاده شده است؛ برخی شاخصها نیز بهصورت دستی و با استفاده از نرمافزار اکسل محاسبه شدهاند. پس از محاسبه همۀ شاخصهای مورد مطالعه در پژوهش، با استفاده از نرم افزار Smart PLS فرضیههای پژوهش بررسی و مدل مورد نظر تحت آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Smart PLS، مدل نفوذ علمی را تأیید میکند و حاکی از وجود رابطۀ معنیدار بین متغیرهای موجود در مدل است. بهطوری که یافتهها نشان داد نفوذ اجتماعی تأثیر معني¬دار و مثبتی بر نفوذ اندیشهای و نفوذ انتشارات دارد. همچنین نفوذ انتشارات بر نفوذ اندیشهای تأثیر مثبت و معني داری دارد. چنانچه مدل نفوذ علمی در برخی از حوزههای دیگر نیز مورد بررسی و آزمون قرار گیرد و نتیجۀ مثبتی در پی داشته باشد، میتوان امیدوار بود که از متغیرهای ترکیبی موجود در مدل به عنوان معیاری برای برآورد نفوذ علمی پژوهشگران و در نتیجه تصمیم گیریهای مربوط به مقاصدی همچون ارتقاء، استخدام، و مانند آن استفاده نمود.
کلید واژگان :مدل نفوذ علمی، آیمتریکس، علمسنجی، نفوذ اجتماعی، نفوذ اندیشهای، نفوذ انتشارات
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک