چکیده :

هدف از پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبري تحولی– تعاملی مدیران با رضایت شغلی کارکنان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی - همبستگی میباشد و جامعه آماري آن را کلیه کارکنان اداره کل مخابرات استان همدان تشکیل دادند که با استفاد ه از نمونه گیري تصادفی طبقه اي -نسبی تعداد 220 نفر ( 114 مرد و 106 زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوري دادههاي مورد نیاز از پرسشنامه هاي چند عاملی سبک رهبري باس و آولیو و رضایت شغلی ویسوکی و کروم استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده از طریق 0 برآورد گردید . / 0و سبک تعاملی 91 / 0، سبک تحولی 86 / آلفاي کرونباخ براي رضایت شغلی 88 ، t جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش هاي آمار توصیفی و آمار استنباطی؛ همچون آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد . نتایج نشان داد که : میزان بکارگیري سبک رهبري تحولی بالاتر از حد متوسط، سبک رهبري تعاملی ومیزان رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط است. همچنین نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین هر یک از مولفه هاي سبک رهبري تحولی با رضایت شغلی می باشد ولی بین سبک رهبري تعاملی با رضایت 5 درصد از تغییرات رضایت شغلی کارکنان / شغلی ارتباط منفی بوده و معنادار نیست. همچنین 1 توسط مؤلفه نفوذ آرمانی سبک تحولی مدیران تبیین میگردد

کلید واژگان :

سبک رهبري تحولی– تعاملی مدیران، رضایت شغلی،کارکنان اداره کل مخابرات، استان همدان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک