مقدمه: در میان بخشهای خدمات؛ بخش بهداشت، دارای جایگاه ویژهای است، در این بخش حتی اشتباهات کوچک نیز میتواند جبران ناپذیر باشد؛ بنابراین ارائه خدمات، با کیفیت مطلوب و مطابق استانداردهای حرفهای در اين بخش حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف شناخت، و در نهایت اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درماني انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی می باشد. تعداد 55 نفر از دریافت کنندگان خدمت به عنوان خبره، که حداقل یکبار از مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد بهرهمند شدهاند مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که همة ابعاد کیفیت خدمات مطرح شده در پرسشنامه دارای ضریب آلفای کرونباخ در دامنة 78 درصد تا 86 درصد بودند. يافته ها: در این مطالعه، عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات شناسایی؛ و سپس با استفاده از تکنیکهای TOPSIS، SAW و ELECTERE رتبهبندی شدند. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با هم همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی، از یک تکنیک ادغامی تحت عنوان روش کپلند، استفاده نمودیم. نتایج رتبه بندی حاصل از تکنیک کپ لند، نشان داد که عامل دارا بودن کارکنان از دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی نسبت به سایر عوامل از اولویت بیشتری برخوردار است. نتیجه گیری: مديران مراكز بهداشتی و درماني، با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه قادر خواهند بود تا به اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی بپردازند و با توجه به اولویت ها، به برنامه ريزي جهت تقويت و اصلاح نابساماني ها بپردازند.
کلید واژگان :کیفیت خدمات، تكنيك هاي تصميم گيري چند شاخصه، کپ لند
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک