چکیده :

چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان توجه به ابعاد هفت‌گانه اهداف مصوب در کتاب‌های درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی ‌است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کتاب‌‌‌های درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه در سال تحصیلی 93- 1392 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه‌گیری صرف نظر شده، کل آن‌ها به عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. عمده‌ترین نتایج پژوهش بیان‌گر آن است که: 1. که از مجموع 2656 مرتبه توجه به ابعاد هفت‌گانه اهداف مصوب، پایه اول با 637 فراوانی یا 24 درصد، پایه دوم با 634 فراوانی یا 9/23 درصد، پایه سوم با 508 فراوانی یا 1/19 درصد و پایه چهارم با 877 فراوانی یا 33 درصد؛ به ابعاد و مقوله‌های مورد بررسی پرداخته‌اند. 2. بعد فرهنگی و هنری با 730 فراوانی یا 5/27 درصد بیش‌ترین و بعد اقتصادی با 71 فراوانی یا 7/2 درصد کم‌ترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند.

کلید واژگان :

دوره متوسطه، اهداف مصوب، کتاب درسی ادبیات فارسی، تحلیل محتوا.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک