چکیده :

امت اسلام و علي الخصوص جهان تشيع به دليل توان بالايي كه معارف انسان‌ساز الهي در اختيار آن قرار داده است، ظرفيت‌های گسترده اي جهت رسيدن به جامعه ي زمینه‌ساز ظهور دارد. هدف مطالعه حاضر، بررسی تجارب زیسته متخصصان تعلیم و تربیت از راهکارهای اشاعه ابعاد و مؤلفه‌های رفتار اخلاقی زمینه‌ساز ظهور در برنامه‌های درسی دانشگاهی است. روش پژوهش کیفی است و جامعه آماری آن متخصصان حوزه‌های برنامه درسی و فلسفه تعلیم و تربیت هستند که به کمک روش نمونه گیری هدفمند (غیر تصادفی) تعداد پانزده نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. دیدگاه‌های افراد از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش کدگذاری اسميت استفاده گردیده است. ع‍م‍ده‌ ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که از دیدگاه متخصصان ملاحظات عملی و راهکارهای پیشنهادی گسترش و نفوذ ابعاد و مؤلفه‌های رفتار اخلاقی زمینه‌ساز ظهور در برنامه‌های درسی دانشگاهی را می‌توان در قالب 4 عنصر اصلي (اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی – یادگیری و ارزشیابی) و 47 مضمون فرعي استخراج و تدوین نمود و در صورت توجه همه جانبه به راهکارهای پیشنهادی متخصصان، تربیت اخلاقی مبتنی بر آموزه مهدویت نظام مطلوبی یافته و دانشجویان را به کمال شایسته خویش رهنمون می‌سازد تا از سبک زندگی مهدوی مطلوبی با همنوعان خود برخوردار شوند و رابطه خود را با هستی واقع بینانه کنند و در راستای تحقق اهداف خلقت و نیل به قرب الهی از مواهب پروردگار بهره مند گردند.

کلید واژگان :

زمینه‌سازی ظهور، برنامه‌های درسی دانشگاهی، راهکارهای کیفی، نظرات متخصصان.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک