چکیده :

ریسک‌های بسیاری در فرآیند توسعه محصول جدید در تمام صنایع به طور ذاتی وجود دارد. بنابرین درک ، شناسایی و رتبه بندی ریسک‌ها اهمیت استراتژیک برای شرکت‌ها دارد. هدف‌این مطالعه شناسایی و رتبه‌ بندی ریسک‌‌ها در فرآیند توسعه محصول جدید در صنایع خودرو‌سازی ایران می‌باشد.در این‌ راستا ، براساس ادبیات پژوهش ¬و مصاحبه¬‌‌های تخصصی انجام شده با خبرگان، شاخص‌‌های اصلی ایجاد ریسک درتوسعه ‌محصول جدید در صنایع خودرو سازی ایران شناسایی شده‌اند. با توجه به اینکه میان معیار‌ها و زیرمعیار‌هارابطه وجود دارد،از تکنیک دیماتل برای شناسایی الگوی روابط استفاده شده و با در نظر گرفتن معیارها شبکه روابط شناسایی شده‌است.در نهایت از تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP) با بکارگیری نرم‌افزارسوپردسیژن ،رتبه‌ ‌بندی معیارها و زیرمعیارها به دست است. نتیجه حاصل از تکنیک‌های به کار گرفته شده‌حاکی‌ازاین است که ریسک سازمانی از بیشترین اهمیت در مدیریت ریسک فرآیند توسعه محصول جدید صنعت خودرو کشور برخودار بوده و ریسک فنی‌کمترین اهمیت را دارا می‌باشد. از طرفی زیرمعیار برنامه ریزی نادرست منابع دارای بالاترین اهمیت و زیرمعیار فقدان ارتباطات کافی دارای کمترین اهمیت در صنایع خودروسازی ایران می‌ باشد.

کلید واژگان :

ریسک ؛‌ فرآیند توسعه محصول جدید؛ صنایع خودروسازی ایران؛ تکنیک ANP-DEMATL



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک