چکیده :

با توجه به سرعت جهانی شدن و نیاز شرکتها و کشورها به رقابت تنگاتنگ در عرصه بازار جهانی، فناوریای جدید و برتر به عنوان یک مزیت رقابتی برای حضور در بازار جهانی مطرح شدهاند. مدیران باید از فاکتورهای مهم و اساسی مورد نیاز برای انتقال فناوری آگاهی کافی داشته باشند. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبه- بندی عوامل موفقیت انتقال فناوری در صنعت بانکداری کشور است. در این تحقیق، ابتدا معیارهای موفقیت در انتقال فناوری در صنعت بانکداری شناسایی میشود. برای رتبه بندی این معیارها از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده میشود. براساس نتایج مشخص است شاخص نیازمندیهای بازار با وزن 0/121در اولویت نخست قرار دارد. شاخص رقابتپذیری با وزن 0/105در اولویت دوم قرار دارد. شاخص پایداری فناوری با وزن 0/102در اولویت سوم قرار دارد. شاخص تغییرات علمی با وزن 0/086در اولویت چهارم قرار دارد. شاخص رضایت مشتریان با وزن 0/078در اولویت پنجم قرار دارد. شاخص منابع شخصی با وزن 0/074در اولویت ششم قرار دارد. شاخص قابلیت اتکا با وزن 0/068در اولویت هفتم قرار دارد. شاخص اثربخشی هزینه با وزن 0/067در اولویت هشتم قرار دارد. شاخص تعهدپذیری با وزن 0/059در اولویت نهم قرار دارد. شاخصهای نظارت دولت و عملکرد استراتژیک با وزن 0/053در اولویت دهم قرار دارند.

کلید واژگان :

عوامل انتقال فناوری، موفقیت انتقال فناوری، مدیریت سیستم بانکداری ایران.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک