چکیده :

پژوهش حاضر، با هدف طراحی و اعتباریابی ابزار ارزیابی نظام آموزش پایه از منظر زیرساخت‏های آموزش کارآفرینی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. در بخش کیفی، به روش نمونه‌گیری هدفمند، با 12 نفر از خبرگان از طریق مصاحبه نیمه سازمان‌ یافته با معیار اشباع نظری، و در بخش کمی به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‏ای چند مرحله‏ای با 385 نفر از مدیران، معلمان، دبیران و مشاوران در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه انجام شد. نتایج حاصل از مصاحبه‌ها، از طریق کد گذاری باز و محوری با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا 2020 تحلیل شد. پس از آنکه، تمام مقوله‏های تشکیل ‏دهنده‌ی ارزیابی نظام آموزشی‏ پایه از منظر زیرساخت‏های آموزش کارآفرینی مشخص شد. پرسشنامه‌ای با 36 سؤال در سه بعد (بنیادی، ساختاری، فرایندی) طراحی شد. ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و 3 سؤال حذف شد سپس روایی سازه‏ای مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که بار‏عاملی تمامی سؤالات بالای 7/0 و میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک (آلفای‏ کرونباخ، پایایی ‏ترکیبی) تمام ابعاد بالای 9/0 بوده است. در نتیجه، ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی خوبی دارد و می‏توان از آن به عنوان ابزاری مناسب جهت ارزیابی نظام آموزش پایه از منظر زیرساخت‏های آموزش کارآفرینی استفاده نمود.

کلید واژگان :

کارآفرینی، آموزش ‏پایه، اعتبار‏یابی، پرسشنامه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک