یکی از مظاهر فرهنگ مصرف گرایی نوین درسالهای اخیر، گرایش جامعه به پدیده برند است. هدف از انجام تحقیق حاضر پژوهش ، اکتشافی - کاربردی؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی- کمی؛ پارادایم حاکم بر پژوهش، تفسیری؛ و روش تجزیه و تحلیل دادههای کیفی تئوری داده بنیاد روش نیمه ناساختار یافته گلیزر و داده های کمی مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران و خبرگان و در بخش کمی نیز شامل مدیران میانی و ستادی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، روسا، دبیران و نواب رئیس فدراسیونهای ورزشی بودند . تحلیل داده¬ها مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج پژوهش مدل نهایی را در 6 عامل اصلی به ترتیب سیاست زدایی در ورزش، ارزش های دینی و مذهبی، تعاملات بین المللی، فرهنگسازی ورزشی، بسترسازی تعالی فناوری ورزشی و حمایت دولت شناسایی شد. مقدار شاخص نیکویی برازش برای مدل پژوهش برابر 73/0 محاسبه شد. استفاده از نخبگان ورزشی با گرایش های سیاسی مختلف، عدم تبغیض نژادی یا قومیتی، استفاده از تمدن غنی، تقویت افکارعمومی ورزشی جهان، تقویت دیپلماسی ورزشی با جهان، تقویت توریسم ورزشی در ایران، توسعه تعاملان بین المللی ورزشی، بازنگری قوانین دست و پاگیر برای توسعه ورزش، برآورد شدن نیازهای و منافع ورزشی، پشتیبانی از برند ملی ورزشی و تغییرات در نظام آموزش ورزشی کشور در جهت نخبه پروری پیشنهاد می گردد.
کلید واژگان :جامعه شناختی، سیاست زدایی ورزشی، ارزش های دینی و مذهبی، تعاملات بین المللی
ارزش ریالی : 200000 ریال
با پرداخت الکترونیک