چکیده :

پس از انقلاب اسلامی و به‌ويژه بعد از سال‌های جنگ تحميلی لزوم برنامه‌ريزی اقتصادی بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. در اين زمينه آگاهی از چرخه‌های تجاری که نشان‌دهنده روند توليد ملی است، بسيار مهم جلوه می‌کند. مطالعات انجام شده درباره ادوار تجاری عمدتاً حول دو محور اصلی متمرکز بوده، يکی شناخت عوامل مؤثر بر پيدايش دوره‌های رکود و رونق در اقتصاد و ديگری تحليل شاخص‌های آماری در رابطه با چرخه‌های تجاری، نظير وسعت، شدت و طول دوره. در اين مقاله چرخه‌های تجاری اقتصاد ايران طی دوره 1389-1368 با استفاده از داده‌های فصلی و سالانه، از هر دو جنبه مورد تحليل و بررسی قرار گرفته است. به اين منظور با استفاده از فيلتر آماری HP، چهار دوره تجاری در فاصله زمانی مورد بررسی شناسايی شده است که دوره پنجم در مرحله ابتدايی است. متوسط طول دوره‌های رونق و رکود تقريباً مساوی، اما وسعت و شدت دوره‌های رونق از دوره‌های رکود بيش‌تر بوده است. تخمين مدل VAR با استفاده از عمده‌ترين متغيرهای پيشروی تأثيرگذار بر توليد ناخالص داخلی حقيقی، نشان می‌دهد درآمدهای نفتی و مخارج کل دولت توانسته‌اند بيشترين تأثير را بر نوسانات چرخه‌های تجاری داشته باشند.

کلید واژگان :

اقتصاد ايران، چرخه‌های تجاری، فيلتر هادريک ـ پرسکات، خودرگرسيون‌‌ برداری.،



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک