چکیده :

موفقیت سازمان امری نیست که تصادفی باشد، بلکه موفقیت سازمان یک انتخاب آگاهانه است. مدیران موفقیت را نیل به اهداف سازمانی می دانند و هر گونه انحراف از برنامه و فاصله از اهداف پیش بینی شده را ناکامی می انگارند. از نظر آنان، موفقیت سازمان چیزی جز رسیدن به اهداف تعیین شده نیست. از طرفی اخلاق حرفه ‌ای مهم ترین متغییر در موفقیت سازمان است. اخلاق موضوع مورد نیاز تمام حرفه ها و سازمان ها است. عملکرد سازمانی نیز موضوعی است که برای ارتقاء وضعیت سازمان باید مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش به نقش اخلاق حرفه¬ای بر عملکرد سازمانی پرداخته شده است. هدف از این مطالعه نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی، همبستگی محسوب می‌گردد. به منظور گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای بیگ زاده(۱۳۹۳)و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی مدل آچیو استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان بوده که نمونه آماری براساس فرمول کوکران؛ 195 نفر می¬باشد. به منظور تحلیل استنباطی داده‌های حاصله از ابزارهای اندازه‌گیری از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون وآزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمون نشان می‌دهد که بین اخلاق حرفه ای مولفه‌های آن و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین براساس آزمون فریدمن، برتری جویی و رقابت طلبی باضریب 43/4دراولویت اول قراردارد، در نتیجه بیش‌ترین رابطه را با عملکرد سازمانی دارد و در ادامه احترام به دیگران باضریب 33/4دراولویت دوم و عدالت و انصاف با ضریب 93/2 در رتبه هفتم و پایانی قرار دارد درنتیجه کم‌ترین رابطه را با عملکرد سازمانی در ناجا دارد.

کلید واژگان :

اخلاق حرفه ای، موفقیت سازمان، عملکرد سازمانی، کارکنان، هرمزگان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک