کلمه کارآفرین حدود چندین صده قدمت دارد و نخستین کسانی که واژهی کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددانها بودند. کارآفرینی یکی از مؤلفه های موثر در پیشرفت اقتصادی بوده و مدیریت دانش زیرساختی ضروری برای بسیاری از فعالیت ها است، زمانی که کارآفرینی به عنوان یک روش زندگی توسط اکثریت افراد یک جامعه پذیرفته می شود ، ارکان توسعه در آن جامعه در مقایسه با سایر جوامع سریع تر رشد می کند. مدیریت دانش با ایجاد، توسعه و ترویج دانش و تمرکز بر دارایی های غیر فیزیکی ، تجارب و دانش کارکنان ، شرایطی را برای بروز رفتار کارآفرینانه فراهم می نماید و باعث بوجود آمدن سازمان های کارآفرین می شود که مجموعه این اقدامات تاثیر مستقیمی برروی رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان دارد. در واقع می توان گفت: سازمان ها اگر بخواهند از رویکرد کارآفرینی برای نیل به اهداف خود یعنی بقاء، رشد و توسعه بهره مند شوند بایستی با مدیریت بر دانش شرایط را برای بروز رفتار کارآفرینانه فراهم نمایند . با توجه به اینکه اکثر کارآفرینان از پشتیبانی واحدهای مطالعاتی و تحقیقاتی بی بهره اند، وجود سامانه های عمومی مدیریت دانش می تواند این خلأ را پر کرده و به عنوان سامانه ای برای پشتیبانی تصمیمات مورد استفاده قرار گیرد. مهم ترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی, مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. از طرف دیگر خدمات مدیریت دانش می تواند فعالیت های کارآفرینی های متنوعی در پدید آورد. بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که مدیریت دانش از طریق مدیریت بهتر ایده ها، افزایش توانمندی ونوآوری، بهره وری کارکنان و رهبری موثر دانش می تواند منجر به کارآفرینی در سازمان گردد.
کلید واژگان :کلمات کليدي: کارآفرینی ، مدیریت دانش ، پشتیبان تصمیم ، کارآفرینی دانشی ، اثربخشی سازمانی
ارزش ریالی : 100000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4165926709359890
- سال انتشار : 1400
- نوع مقاله : چکیده مقاله پذیرفته شده در کنفرانس ها(فایل کامل مقاله بارگزاری گردد)
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : هفتمین کنفرانس بین المللی مطالعات مدیریت ، اقتصاد و حسابداری صنعت محور
- برگزار کنندگان : انجمن مدیریت و مهندسی ، توسعه فناوری
- تاریخ ثبت : 1401/05/09 16:01:33
- ثبت کننده : مهران آخوندی
- تعداد بازدید : 156
- تعداد فروش : 0