چکیده :

نظام‌هاي آموزشي مختلف از کتاب درسي بیشتر براي تربيت دانش آموزان کمک مي‌گيرند که در این میان بي ترديد استفاده کلام و احادیث قرآن کريم که جلوه جمال الهي است که بي نظيرترين دستورات را براي بهبود زندگي بشري در بر دارد و اشاره به این کلام و احادیث و شناختن و عمل کردن به آن ضروري مي‌باشد. در مطالعه حاضر به بررسي ميزان توجه کتاب درسي پایه پنجم به مفاهيم قرآني پرداخته شده است. تحقيق و بررسي حاضر از لحاظ هدف و ماهيت، از نوع تحقیقات کاربردي و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات کیفی از نوع ، تحليل محتواي کيفی می باشد که از نوع جهت‌دار يا هدايت شده انجام گرفته است. پس از انجام تحقيق در قالب يافته‌ها ،مطالعه تفسيري انجام شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که کتاب فارسي پايه پنجم بيشترين ضريب اهميت به مولفه وطن دوستي به ميزان ۱۴.۲۸ و کمترين ضريب اهميت به مولفه همدلي با ميزان ۰.۰۱ مي‌باشد. به طور کلي نتايج نشان داد که به مؤلفه‌هاي قرآني به طور معقول توجه نشده و این در حالی است که مولفه هلای قرآنی نقش مهمي در کارآمدي نظام تربيتي اسلام دارد.

کلید واژگان :

تحليل محتوا، کتاب فارسي،پایه پنجم، مفاهيم قرآني



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک