چکیده :

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی مبانی هستی¬شناسی، معرفت¬شناسی، انسان¬شناسی و ارزش¬شناسی فلسفة تربیتی فارابی و روسو است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیل اسنادی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرم¬های فیش¬برداری بوده است. نتایج پژوهش نشان داد یکپارچگی هستی، امکان شناخت و درک حقیقت و معرفت از طریق حواس،آفرینش پاک انسان و برخورداری انسان از ارزش مهم در جهان، فضائل اخلاقی راه دست¬یابی به سعادت و استفاده از هنر و ذوق ابزاری برای کسب آرامش روحی از وجوه اشتراک به ترتیب در ابعاد هستی¬شناسی، معرفت¬شناسی، انسان¬شناسی و ارزش-شناسی دو فیلسوف است. از سوی دیگر، تقسیم¬بندی جهان به مراتب مختلف، تقسیم¬بندی مختلف از علوم و معرفت، درجه¬بندی نفس آدمی، روش تربیت منفی و اکتسابی و

کلید واژگان :

فارابی ،مقایسه ،مبانی فلسفی ،روسو



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک