چکیده :

در مقاله حاضر موضوع توانمند سازی کارکنان و مدیران مورد بررسی قرار گرفته است ابتدا تعاریفی از توانمند سازی ارائه گردیده وسپس عوامل مؤثر بر توانمندسازی در سازمان که عبارتند از سبك رهبری، ساختار، انگيزش، آموزش و رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفته است و تأثير عوامل ذکر شده بر توانمندسازی کارکنان تعيين گردیده است. در شرایطی که سازمانها تحت تاثير رقابتهای اقتصادی ميباشند، ضرورت توجه به کيفيت کاری و بهره وری سازمانی از اهميت ویژه ای برخوردار گردیده است. مدیریت برای اینكه بتواند عملكرد سازمان متبوع خود را بهبود بخشد بایستی با دید کيفی به سازمان نگریسته و تلاش نماید تا آنجا که ممكن است با ارائه راهبردهای اجرایی،کيفيت عملكردکاری سازمان تحت امر خود را در سطح مطلوب حفظ نماید. این یعنی اینكه اصولاً هر برنامه مبتنی بر توانمند سازی می تواند به بهره وری منجر گردیده و توليد بيشتر، خدمات مناسبتر، جذب مشتریان و نهایتاً در اختيار گرفتن سهم بيشتری از بازار را به همراه آورد. این بهبود مستمر نه تنها برای رویارویی با تهدیدات و فرصتها در محيط پيچيده امروزی ضروری است بلكه موید آن است که سازمان نمی بایست فقط اصل متفاوت بودن کارکنان از یكدیگر را بپذیرد و باید برای تفاوتها سرمایه گذاری نماید و ایشان را به کارهایی گمارد که برابر با توانمندی هایشان باشد. با این رویكرد و با توجه به اینكه نوآوری در خلق فرصتهای جدید آنگاه تحقق مييابد که سازمان از منابع انسانی توانمند برخوردار باشد.

کلید واژگان :

توانمند سازی، منابع انسانی، رقابت اقتصادی، کيفيت کاری



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک