چکیده :

ضرورت آموزش به صورت يك امر طبيعي درآمده است. پيشرفت و توسعه سازمانها و موسسات درگرو ارتقاي سطح دانش، مهارت، رفتار و بينش منابع انساني است. برهمين اساس، اكثر سازمانها دوره هاي آموزش موجود در داخل يا خارج از كشور براي كاركنان خود برگزار مي‌كنند و اجراي هر دوره متضمن سرمايه گذاري هنگفت است لذا آگاهي از ميزان اثربخشي دوره هاي آموزشي و بازدهي حاصل از آنها براي مديران بسيار بااهميت است. ارزشیابی يکي از مهمترین مراحل برنامه ريزي آموزشي است كه انجام صحيح آن اطلاعات بسيار مفيدي را درباره چگونگي طرح ريزي و اجراي برنامه هاي آموزشي دراختيار مي گذارد و مبناي مفيدي جهت ارزيابي عملكرد آموزشي مراكز آموزشي به دست مي دهد. اگر اهداف را به صورت وضع مطلوب سازمان در آينده تعريف كنيم، اثربخشي سازمان عبارت است از درجه يا ميزاني كه سازمانها به هدفهاي موردنظر خود نائل مي آيند (ريچارد دفت، 1377). پیتر دراكر صاحبنظر به نام مديريت، اثربخشي را انجام كار درست تعريف كرده است. تعاريف ديگري همچون اصلاح رويه هاي مديريت، كسب موفقيت، توليد ايده هاي جديد، تقويت ارزشهاي سازماني، تفكرگروهي، مشاركت و مواردي از اين قبيل از جمله تعابيري هستند كه در مديريت معادل با اثربخشي به كار مي روند(سلطاني، 1380). تعابيري كه با توجه به مفاهیم بالا مي توان براي اثربخشي آموزشي ابراز داشت عبارتند از: تعيين ميزان تحقق اهداف آموزشي، تعيين نتایج قابل مشاهده از كارآموزان در آموزشهاي اجرا شده، تعيين ميزان انطباق رفتار كارآموزان با انتظارات نقش سازماني آنها، تعيين ميزان درست انجام دادن كار كه موردنظر آموزش بوده است، تعيين ميزان توانايي ايجادشده در اثر آموزشها براي دستيابي به اهداف، تعيين ميزان ارزش افزوده آموزشي، تعيين ميزان بهبود شاخصهاي موفقيت كسب و كار.

کلید واژگان :

ارزیابی- اثر بخشی- آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک