چکیده :

با مطرح شدن عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني و ورود رقباي خارجي به بازارهاي مالي کشور، بانکهاي ايران نيز نيازمند توسعه خدمات خود در راستاي تغييرات تکنولوژيکي و روي آوردن به بانکداري الکترونيک هستند. يکي از موانع عمده بر سر راه توسعه بانکداري الکترونيکي عدم پذيرش اين تکنولوژي توسط مشتريان و تمايل به رويه‏هاي بانکداري سنتي عنوان شده است. اين تحقيق به مقايسه تطبيقي و رتبه‏بندي عوامل موثر پذيرش خدمات بانکداري الکترونيک توسط مشتريان در بانک‏هاي دولتي و خصوصي استان کرمانشاه با استفاده از مدل پيکاراينن مي‏پردازد. براي اين منظور در اين تحقيق از ابزار پرسشنامه‏اي استفاده شده که بين 900 نفر از مشتريان بانک‏هاي دولتي و خصوصي، به صورت تصادفي ساده توزيع شده است. روايي پرسشنامه توسط 3 تن از اساتيد دانشگاه‏ها مورد تاييد قرار گرفت و پاياي پرسشنامه توسط آلفاي کرونباخ براي بانک‏هاي دولتي (865%) و بانک‏هاي خصوصي (759%) بدست آمد. روش تحقيق توصيفي، از نوع پيمايشي مي‏باشد. دوره مورد بررسي نيمه دوم سال 1390 مي‏باشد. از آزمون T براي آزمون فرضيه‏ها و آزمون رگرسیون برای تاثیر عوامل و از آزمون فريدمن براي رتبه‏بندي عوامل پذيرش بانکداري الکترونيک از ديدگاه مشتريان استفاده شده است. نتايج عوامل شش گانه (مفيد بودن، سهولت استفاده، لذت بخش بودن، ارائه اطلاعات، امنيت و محرمانه بودن، کيفيت ارتباط اينترنتي) نشان دهنده تفاوت معناداری براي پذيرش اين عوامل توسط مشتريان در بانک‏هاي دولتي و خصوصي استان کرمانشاه است. رتبه‏بندي عوامل نيز حکايت از اين دارد که ارائه اطلاعات از ديد مشتريان بانک‏هاي دولتي و لذت بخش بودن از ديد مشتريان بانک‏هاي خصوصي بيشترين رتبه را در ميان عوامل دارند.

کلید واژگان :

مفيد بودن؛ سهولت استفاده؛ لذت بخش بودن؛ ارائه اطلاعات؛ امنيت و محرمانه بودن؛ کيفيت ارتباط اينترنتي؛ بانكداري الكترونيكي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک