چکیده :

صدور دی اکسید کربن تولید شده توسط وسایط نقلیه در سال‌های اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اهمیت صدور دی اکسید کربن نه تنها به عنوان یک آلوده کننده‌ی هوا در غلظت بالا، بلکه به عنوان یک گاز گلخانه‌ای که اثر زیادی در گرمایش کره‌ی زمین دارد، حائز اهمیت است. به این منظور تولید خودروهای جدید در کنترل میزان دی اکسید کربن تولیدی در جو، توجه و تأمل فراوانی را می‌طلبد. از این رو، در مقاله‌ی حاضر میزان متوسط صدور دی اکسید کربن توسط خودروهای جدید تولیدی در ایران به وسیله‌ی فرمول‌های مربوطه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. پس از جمع‌آوری آمار تولید خودروهای غالب موجود در کشور در سال‌های 1390 و 1391 و همچنین میزان مصرف سوخت (L/100km) و تولید دی اکسید کربن (gr/km) هر کدام از منابع مختلف، با استفاده از رابطه‌های موجود میزان متوسط سالیانه‌ی صدور CO2 هر نوع خودرو و متعاقباً مقدار کل تولید سالیانه‌ی این آلاینده که ناشی از اتومبیل‌های تولید شده در سال است محاسبه گردید. این مقادیر برای سال 90 تقریباً به 4/16 میلیون تن و برای سال 91 به علت کاهش تولید خودروها به تقریباً 2/11 میلیون تن CO2 رسیده است. عدد به دست آمده در سال 90 نشاندهنده‌ی سهم ppm 0/00154 در تولید CO2 برای ایران در جهان است. با توجه به نتایج به دست آمده و مقایسه‌ی آمار مربوط به خودروهای سواری و وسایط نقلیه‌ی عمومی در سال‌های 1390 و 1391، تفاوت میزان تولید CO2 میان خودروهای سواری و وسایط نقلیه‌ی عمومی به ترتیب 8/47 برابر و 27/8 برابر میزان صدور CO2 وسایط نقلیه در همان سال است. همچنین، با توجه به محاسبات انجام شده می‌توان پژو 207 را به عنوان بهترین خودرو از نظر حداقل آلایندگی در کنار قدرت بالای موتور آن محسوب کرد. امید است با توجه به نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر مسئولین صنایع خودروسازی کشور گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا و کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای بردارند.

کلید واژگان :

صدور دی اکسید کربن، خودروهای جدید تولید شده در ایران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک