تولید کالای تقلبی یک مشکل روزافزون است که به صاحبان نشانهای تجاری ثبت شده و دولتها و نیز به همان اندازه مصرف کننده زیان می رساند. اگرجه برخی جنبه های این مسأله اغلب از سوی جوامع، بدون آسیب تلقی می شود اما حقوق مالکیت معنوی و سرمایه گذاریهای تجارت قانونی باید محفوظ بماند. به علاوه، در حالتهای خطر آفرین تر، کالای بدل به نام کالای اصل به درون شبکه توزیع قانونی وارد می شود، همزمان با اینکه سلامتی و امنیت مصرف کننده به طور بالقوه تهدید می شود. با توجه به این مهم، نیاز به حفاظت از زنجیره قانونی تأمین کالا در مقابل کالاهای بدل احساس می شود. هدف این پژوهش کشف و دستیابی به درک عمیقی از محصولات تقلبی و مزایا و معایب آن است که این درک و شناخت به ما در ضرورت مقابله با محصولات جعلی و تقلبی کمک خواهد نمود. این پژوهش از نظر ماهیت یک پژوهش کیفی است. ما با در کنار هم قرار دادن یافته های محققان مختلف و ترکیب آنها به نحوی که مبنای این پژوهش را تشکیل می دهند، پژوهشی عمدتاً توصیفی را انجام دادیم. بررسی های ما نشان می دهد که برخی شرکتها و جاعلین با جعل محصولات اصلی به دامنه ای از منافع عملکردی دست یافته اند ولی مصرف کنندگان، شرکتهای اصلی، جوامع ودولتها با معضلات عدیده ای مواجه شده اند. این مقاله ابتدا نظریات غالب مطرح شده در زمینه محصولات تقلبی(بدلی) را به عنوان یکی از مسائل اجتماعی و اقتصادی بررسی می کند و به سهم مثبتی که جعل می تواند به توسعه محصول جدید کمک کند، پرداخته می شود و سپس به ابعاد مختلف محصولات جعلی و تقلبی و مضراتی که برای مصرف کنندگان، جوامع و دولتها به بار می آورد، پرداخته می شود. همچنین راهکارهایی که می توان با محصولات جعلی و تقلبی مقابله کرد، ارائه می گردد.
کلید واژگان :محصولات تقلبی، کپی برداری، شرکتهای جاعل، مقابله با محصولات تقلبی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6141914811558417
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین همایش ملی مدیریت کسب و کار
- برگزار کنندگان : شرکت علم و صنعت طلوع فرزین با حمایت دانشگاه بوعلی سینا همدان
- تاریخ ثبت : 1393/09/30 11:18:35
- ثبت کننده : ابراهیم فخرائی
- تعداد بازدید : 396
- تعداد فروش : 0