چکیده :

هدف از این پژوهش رابطه ساده و چندگانه بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری دانش‌آموزان با یادگیری ریاضی آنان بود. جامعه آماری شامل 2958 نفر از دانش آموزان دوم و سوم متوسطه رشته ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 05/0 = α و مقدار خطای قابل قبول 05/0 و 25/0= p=q؛ تعداد 326 نفر دانش آموز به روش نمونه¬گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردید که پرسشنامه برگشتی از تعداد 322 نفر قابل تحلیل بود. روش این پژوهش به شیوه ی توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی 19 سوالی راهبردهای مدیریت منابع یادگیری پینتریچ و همکاران (1993) بازنویسی شده توسط دانکن و مک کیچی (2005) با پایایی 77% و نمره¬ی درس ریاضی دانش آموزان بود. برای تحلیل اطلاعات از رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد: بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل (تنظیم تلاش، مدیریت زمان ومکان مطالعه، کمک طلبی و یادگیری از همدرسان) با یادگیری ریاضی دانش‌آموزان در سطح اطمینان 95 درصد رابطه ی معنی داری وجود دارد (11/0= R، 42/10 = (321 و 4)F و 05/0 > P ). سهم تنظیم تلاش (24/0= β) و یادگیری از همدرسان (10/0= β) در پیش بینی میزان یادگیری ریاضی دانش آموزان معنی دار است اما سهم مدیریت زمان و مکان مطالعه و کمک طلبی در پیش بینی یادگیری ریاضی دانش آموزان معنی دار نبود.

کلید واژگان :

راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان، یادگیری ریاضی، دانش آموزان متوسطه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک