از میان تمام عوامل آموزشی و تربیتی، معلم؛ به عنوان مهمترین عامل بوده و اهمیت بسیاری دارد. امام خمینی(ره) تربیت را هدایت دانسته و آن را وسیله شکوفایی فطرت و استعدادهای نهفته انسان میدانند. ایشان معتقدند که مجموعه استعدادهای انسان با فراهمسازی موقعیتهای تربیتی مناسب به رشد میرسد و هدف تربیت را دعوت الهی، آدمسازی، توکل به خدا و تزکیه میدانند. امام خمینی(ره) نقش معلم را به عنوان یک مصلح، هدایتگر و روشنفکر مسلمان و انقلابی میداند که علاوه بر آن که خود اهل مشارکت، مسئولیت و آگاهی است، دانشآموزان را نیز در این جهت هدایت و تربیت میکند. امام(ره) در جریان تعلیم و تربیت اسلامی برای معلمان نقش مهم و اساسی قائل هستند به گونهای که آن را همتراز با نقش پیامبران دانسته و معتقدند نقش معلم در جامعه نقش انبیاء است. انبیاء معلم بشر هستند... معلمی نقش مهمی است که همان نقش تربیت بوده که خروج از ظلمت و رفتن به سوی نور است. از نگاه ایشان معلمان میتوانند مملکت و استقلال آن را حفظ کنند و اگر آنها در تربیت کوتاهی کنند؛ مسئول هستند. غایت تربیت از دیدگاه امام(ره) حرکت در صراط مستقیم است. این مقاله میکوشد تا به بررسی نقش تربیتی معلم از دیدگاه امام خمینی بپردازد و همچنین تلاش بر آن است تا شاخصهای تربیتی از دیدگاه امام(ره) و همچنین اصول تربیت را از دیدگاه ایشان مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.
کلید واژگان :امام خمینی(ره)، تعلیم و تربیت، تزکیه، فطرت، معلم
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک