چکیده :

توجه به وضعیت مراکز علمی-تحقیقاتی، انجمن‌‌ها و موسسات دانش‌بنیان در کشورهای مختلف، نشان می‌دهد تحولات علمی و محور تولید دانش در کشورهایی که مدیریت علوم در آنها با توجه به جهش‌های فناوری و رشد و توسعه در علوم نوین شکل گرفته‌است، نظام پژوهشی و آموزشی، سطوح ابتدایی تا عالی را تحت تاثیر قرار داده و به عبارتی مسیر تولید دانش و پژوهش بسیار نظام‌‌مند وبه ویژه کاربردی هدایت و مدیریت می‌شود. از آنجا که فناوری و ارتقاء دانش مدرن هر روز با برنامه‌های پیشرفته‌ و کامل‌تری شکل گرفته و به اجرا می‌رسد، برای دستیابی به راهبرد کارآمد‌ و اصولی اهداف و روش‌های کاربردی در علوم آتی و آینده‌نگری در سمت و سوی جهش‌های فناوری، نیازمند هم‌ سویی و هم‌ راستا نمودن مدیریت دانش و مدیریت فناوری در سیاست‌های توسعه‌ی پایدار می‌باشیم. درک منطقی و پذیرش مطلق این موضوع در کشورهای توسعه یافته کاملا مشهود بوده و به همین دلیل پیشنهادات، نظرات عمومی و کاربردی ارایه شده در این مقاله، در خصوص کشورهای نیمه صنعتی و درحال توسعه می‌باشد؛ تا با حل مسائل و مشکلات پیش روی اهداف مدیریت دانش، سیاست‌های راهبردی نظام را به سمت توسعه‌‌ی پایدار و دانش‌بنیان در نوآوری و فناوری سوق دهند. بنابراین روش‌های پیشنهادی برای هم سویی مدیرت دانش و مدیریت نوآوری-فناوری علوم در کشورهای در حال توسعه نیز، ضرورت دارد؛ تا سر لوحه‌ی اهداف طولانی مدت جهش‌های سازمانی و برنامه‌های دوربرد مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی گردد.

کلید واژگان :

مدیرت دانش‌بنیان، فناوری‌های مدرن، راهبرد تحقیقاتی کلان، نوآوری در علوم و فنون.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک