چکیده :

واقعیت این است که برای تشخیص صحیح فرصت ها و عوامل مزیت بخش رقابتی ، فرایندی خاص وجود ندارد، بلکه به جای آن باید به بصیرت و فهم مدیران از محیط کسب و کار متکی بود. بصیرتی که حاصل شناخت و درک صحیح آنان از محیط و قواعد کسب وکار است. بنابراین باید برای کشف شیوه های جدید و موثرتر پاسخگویی به نیاز مشتری تلاش کرد، باید تحولات محیط را به درستی تفسیر کرد و از فرصت های حاصل بهره جست، باید در توسعه قابلیت های سازمان دقیق بود و رفتار بالقوه بازار را هدف گرفت، باید خلاقیت را میدان داد و آن را در راستای نوآوری مستمر بکار گرفت. در محیط رقابتی، بقا و رشد یک سازمان در گروی مزیت های رقابتی آن است و لازمه این امر درک عمیق قواعد کسب وکار و خلق مستمر راهکارهای برتر خلق ارزش برای مشتری می باشد. مقاله حاضر، با هدف تبیین و تشریح مهمترین مکانیزم های خلق، کشف و استفاده از فرصت ها یعنی (خلاقیت، نوآوری، الگوبرداری، بازاریابی، نظامهای انگیزشی، فرصت جویی هوشمندانه، یادگیری از محیط، تحقیق و توسعه، مدیریت کیفیت جامع، ریسک پذیری، نظام پیشنهادات، طوفان فکری و مدیریت دانش ضمنی) که افراد سازمان و به خصوص مدیران را در خلق، شناسایی و استفاده از فرصت ها یاری می دهند، سعی شده است آن ها نسبت به محیط حساس تر و آگاه تر شوند، تا بهتر بتوانند از محیط و فرصت های آن بهره برداری کنند و برای خودشان مزیت رقابتی کسب کنند. در پایان مقاله، پس از ارائه نتایج، موارد مذکور جمع بندی شده و بحث و نتیجه گیری، کاربرد های مدیریتی و پیشنهادات مرتبط با آن جهت پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است.

کلید واژگان :

مکانیزم – خلق – کشف – فرصت ها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک