چکیده :

علماء و دانشمندان، كارآفريني را فرآيند نوآوري و بهره‌گيري از فرصت ها با تلاش و پشتكار بسيار دانسته‌اند. کارآفرینی را می توان فرآيند کشف، ارزیابی و استفاده از فرصت ها به منظور توليد كالاها و خدمات قابل ارائه در آینده دانست. در حقیقت، کارآفرینی به معنی مطالعه فرصت ها است. شناسايي فرصت يك از مؤلفه هاي كليدي فرآيند كارآفريني و يكي از اصلیي ترين عوامل بقا و موفقيت سازمان ها به شمار مي رود. دیدگاه فرصت ها در کارآفرینی مدتی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این دیدگاه تلاش بر این است تا حوزه مطالعاتی جدیدی در کارآفرینی تعریف شده، و بجای توجه به افرادی که سعی می‌کنند تا کارآفرین شوند به فرصت ها و نقش آنها در انجام فعالیتهای کارآفرینانه توجه شود. مطالعات نشان داده‌اند که بجای تمرکز بر افراد و ویژگیهای آنها، باید بر تفاوتهای بین افراد در جمع‌آوری و داشتن اطلاعات مرتبط با فرصت های کارآفرینی توجه کرد، زيرا فرصت ها زمینه اصلی و لازمه بروز کارآفرینی هستند. در مقاله حاضر، با هدف تشریح و تبیین فرصت ها و نقش و اهميت آن در كارآفريني، مروري استنادي اما مختصر بر ادبيات موضوعي مربوط به تشخیص فرصت ها در كارآفريني و موضوعات مرتبط صورت گرفت، سپس مدل مفهومی از عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه در اجزاء چهارگانه که شامل: سرمایه اجتماعی، دانش پیشین، ویژگی های شخصیت و فاکتورهای شناختی ارائه شده است و در پايان مقاله، موارد مذكور جمع‏بندي، بحث ‌و نتيجه‌گيري، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه گردید.

کلید واژگان :

فرصت - کارآفرینی - کسب و کار - نوآوری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک