فناوری یک عامل اصلی در تولید و توسعه اقتصادی و فرهنگی و توسعه فناوری یک هدف استراتژیک به شمار میآید و این ابعاد بر هم اثر گذارند و نیازمند تلاش که ایجاد این تناسب میان این جنبه های مهم از وظایف خطیر حکومت و سازمان هاست. از این رو، تحول باورهای اجتماعی و فرهنگی در راستای تلاش برای توسعه فناوری، می تواند تناقضی را در ارتباط با حفظ شئون علمی و عقیدتی و فرهنگی یک جامعه به وجود آورد. بنابراین هدف از این مطالعه، شناسایی مؤلفه های مهندسی فرهنگی در ارتباط با فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کارکنان معاونت بهداشت استان مازندران در سال 1392 بود. روش پژوهش، توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته مهندسی فرهنگی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.جامعه آماری شامل117 نفر کارکنان زن و مرد معاونت بهداشت در سال 1392 و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. روایی پرسشنامه ها از روش محتوایی و صوری و پایایی آن ها با استفاده از ضریب الفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/. و84/. تایید گردید. روش گردآوری داده ها، به شکل مراجعه ی حضوری و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss، در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استباطی(آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t تک متغیره) صورت گرفت. میانگین مهندسی فرهنگی و مولفه های مربوط به آن در مردان و زنان کمتر از سطح متوسط بود اما مولفه استراتژیک مهندسی فرهنگی در مردان بیشتر از سطح متوسط بود. میانگین کلیه ی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مردان و زنان بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین بین مهندسی فرهنگی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در مردان (001/0>sig و 525/0=r) و در زنان (001/0>sig و 515/0=r) ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت. در مجموع یافته ها نشان داد که بین مهندسی فرهنگی و فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت.
کلید واژگان :مهندسی فرهنگی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارکنان معاونت بهداشتی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142286374135931
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات، ارتباطات و کامپیوتر
- برگزار کنندگان : دانشگاه پیام نورقم و موسسه نورباران
- تاریخ ثبت : 1393/11/13 11:25:41
- ثبت کننده : مهرانه کاظمیان
- تعداد بازدید : 529
- تعداد فروش : 1