سيستم حمل و نقل شهري يك سيستم پيچيده با متغيرهاي متعدد و حلقه هاي بازخورد غيرخطي است كه از اقتصاد، حمل¬و-نقل، اجتماع و محيط زيست متاثر مي شود. رويكردهاي مدلسازي حمل و نقل معمول براي شبيه سازي و ارزيابي عملكرد این سیستم مناسب نيستند. در اين گزارش يك رويكرد مبتني بر پويايي هاي سيستم به همراه تجزيه و تحليل علت و معلول و ساختارهاي حلقه بازخورد ارائه مي شود. مدل SD پيشنهادي شامل هفت زير مدل است. زير مدل¬ جمعيت، توسعه اقتصادي، تعداد خودروها، اثرات محيطي، تقاضاي سفر، عرضه حمل و نقل و ازدحام ترافيك. مدل در نرم افزار ونسيم و با داده هاي شهر شیراز اجرا شده است. سياست مداخله در مالكيت خودروها به عنوان متغير كنترل در شبيه سازي انتخاب شد و تاثير سناريوهاي مختلف بر توسعه شهري و سيستم حمل و نقل تحليل شد. با توجه به نتایج حاصله پيشنهاد مي شود در شیراز بايد سياست محدود كردن مالكيت خودرو براي بهبود نگهداشت سيستم حمل و نقل عمومي استفاده شود.
کلید واژگان :مدلسازی، سیستم حمل و نقل شهری، سیستم های پویا
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142338556324364
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : هشتمین کنگره ملی مهندسی عمران
- برگزار کنندگان : دانشگاه صنعتی نوشیروانی، دانشکده مهندسی عمران
- تاریخ ثبت : 1393/11/19 12:22:43
- ثبت کننده : حسنعلی آقاجانی
- تعداد بازدید : 663
- تعداد فروش : 1