چکیده :

دانشگاهها به عنوان متوليان اصلي پرورش نيروهاي متخصص جامعه، نقشي كليدي در توسعه كارآفريني دارند. در تحقيق حاضر، كارآفريني به عنوان عنصر جدايي ناپذير و هسته فني دانشگاهها مطرح مي شود و ضمن معرفي مولفه هاي سازمان يادگيرنده بر اساس نظريه سنگه، ارتباط آنها با كارآفريني بررسي مي شود. سپس به ارزيابي ويژگي هاي شخصيتي كارآفرينانه اعضا هيات علمي در دانشكده هاي مختلف پرداخته مي شود. روش تحقيق از نوع توصيفي ـ پيمايشي بوده كه جامعه آماري آن شامل كليه اساتيد مشغول به تدريس در دانشگاه اروميه مي باشند. در اين پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شده اند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هاي سازمان يادگيرنده ، كارآفريني و ويژگي هاي كارآفرين استفاده شده است كه پايايي پرسشنامه سازمان يادگيرنده 9/0 ، رپ سشنامه كارآفريني 0 76/ و پرسشنامه ويژگي هاي افراد كارآفرين 0 93/ رب آورد شده است. تجزيه و تحليل اطلاعات به كمك بسته نرم افزاري SPSS و با استفاده از روشهاي آمار توصيفي و استنباطي انجام گرديد. تجزيه و تحليل فرضيه هاي تحقيق حاكي از آن است كه بين قابليت شخصي، الگوهاي ذهني، آرمان مشترك، يادگيري تيمي و تفكر سيستمي با كارآفريني اعضا هيات علمي ارتباط معني داري . وجود دارد بعلاوه بررسي فرضيه هاي تحقيق با استفاده ازU من ـ ويتني نشان داد كه بين ويژگي هاي شخصيتي كارآفرينانه اعضا هيات علمي دانشكده هاي مختلف تفاوت معناداري وجود دارد و رتبه بندي نمره كارآفريني اعضا هيات علمي با استفاده از آزمون تحليل واريانس فريدمن نشان داد كه اعضا هيات علمي دانشكده علوم پايه، علوم انساني، فني ـ مهندسي، هنر و دامپزشكي به ترتيب در رتبه هاي اول تا پنجم قرار مي گيرند. در پايان پيشنهادات كاربردي در راستاي نتايج تحقيق ارائه شده است

کلید واژگان :

كارآفريني، ويژگيهاي كارآفريني، سازمان يادگيرنده ، مولفه هاي سازمان يادگيرنده.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک