چکیده :

توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه همواره به نقش نیروی انسانی آن جامعه بستگی داشته و از این رو در تحول جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می گردد. با توجه به این‌که نیمی از کل جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند و دو سوم ساعات کار انجام شده توسط زنان صورت می پذیرد، تنها یک دهم درآمد جهان به زنان اختصاص یافته است. در چند سال گذشته، مطالعات متعددی در مورد تجزیه و تحلیل موقعیت زنان در سطوح منطقه ای، ملی، میزان اشتغال آنان و عوامل بازدارنده فعالیت زنان، نگرش‌ها وتمایلات زنان و نقش زنان در توسعه انجام شده است که سعی در آماده سازی افکار عمومی ملت‌ها، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان جهت حل مشکلات مربوط به دست‌یابی زنان به اشتغال بیشتر را داشته است. ازآنجایی که در بررسی عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی اجتماعی کشورها، توجه به نیروی انسانی و تخصص مطرح است لذا سخن از اشتغال زن و رابطه آن با توسعه نیز امری ضروری است . از طرف دیگر با افزايش تقاضاي زنان براي ورود به نظام آموزش عالي و نياز آنها به كار بيرون از خانه، عوامل مهم فرهنگي و اجتماعي، نقش بسيار مهمي در اشتغال زنان ايفا مي كنند. به طوريكه طي سالهاي اخير، ميزان قابل ملاحظه‌اي از انديشه‌ها و آراي اجتماعي، در زمينه مسائل و محدوديت‌هاي اشتغال زنان دانشگاهي ، به رشته تحرير درآمده است. بنابراین جامعه به منظور نيل به توسعه پايدار كارآفريني را به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي مهم و اساسي مورد توجه ويژه اي قرار داده است. .سهم كارآفريني زنان به ويژه زنان فارغ التحصیل دانشگاهي به عنوان بخش قابل توجهي از افراد جامعه همواره مورد بررسي و تدقيق بوده است. در اين مقاله نگارندگان اين سطور ضمن پرداختن به مفاهیم کارآفرینی و کارآفرینی زنان، به الگوی دانشگاه کارآفرین به عنوان مهمترین و مناسب ترین راهکار اشتغال زنان و دختران فارغ التحصل دانشگاهی پرداخته شده است.

کلید واژگان :

كارآفريني، زنان دانشگاهي، دانشگاه کارآفرین، توسعه اجتماعی - اقتصادی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک