سرمایهاجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسیهای اقتصادی و اجتماعی جوامع توسعهیافته مطرح شده است. سرمایه اجتماعی عمدتاً مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است و شناسایی آن بهعنوان یک نوع سرمایه، در سطوح مختلف مدیریت کلان توسعه کشورها و مدیریت سازمانها و بنگاهها میتواند شناخت جدیدی را از نظامهای اقتصادی-اجتماعی ایجاد کند و مدیران را در هدایت بهتر سیستمها یاری رساند. سرمایه فرهنگی نیز به عنوان شناخت و ادراک فرهنگی و شیوه های عمل متناسب صلاحیت¬های فرهیختگی و نیز شناخت و قابلیت استفاده از کالاهای فرهنگی مورد توجه دانشمندان علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته و نقش آن در افزایش آگاهی از آیین¬ها، دانش¬ها و هنرها مورد تأکید قرار گرفته است. از طرف دیگر قاچاق کالا به عنوان یکی از موانع اصلی اقتصاد سالم و از عوامل ترویج اقتصاد مخرب و ناسالم در جامعه می باشد که باعث افزایش بزهکاری و انجام جرایم و آسیب های اجتماعی می گردد. در این راستا شناسایی عوامل قاچاق کالا و ارایه راهکارهای اساسی کاهش آن از مهمترین ملزومات می باشد که یکی از این عوامل که نقش انکارناپذیری در کاهش قاچاق کالا دارد افزایش سرمایه های اجتماعی و فرهنگی می باشد. این مقاله به تبیین نقش سرمایه های اجتماعی و فرهنگی در پیشگیری از قاچاق کالا پرداخته می شود و اینکه تقویت شاخص هایی چون اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی توأم با حس مسئولیت پذیری، انسجام و همبستگی اجتماعی، آگاهی اجتماعی و تحصیلات در کاهش گرایش افراد به قاچاق کالا تأثیرگذار می باشند.
کلید واژگان :سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، قاچاق کالا، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142459564334207
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین همایش ملی تحلیل و بررسی جرایم و آسیب های اجتماعی«پیشگری از قاچاق انسان،کالا،ارز
- برگزار کنندگان : آذربایجان غربی- معاونت پیشگیری از جرم دادگستری
- تاریخ ثبت : 1393/12/03 12:30:43
- ثبت کننده : محمد کارکنان نصرآبادی
- تعداد بازدید : 415
- تعداد فروش : 2