چکیده :

تأکید بر دانش و ایجاد جامعه دانش محور در دوران حاضر، کتابداران را با چالش های نظری و عملی جدید رو به رو ساخته و آنان را ناگزیر از کسب مهارت ها و توانمندی های جدید نموده است. این مقاله با رویکرد دانش محور قصد دارد به بررسی نقشها و مهارت های مورد نیاز کتابداران و شیوه های آموزش این مهارت ها در عصر دانش بپردازد. کتابداران در این عصر نیازمند مهارت مدیریت دانش (خلق، ترکیب، سازماندهی، حفاظت و اشاعه دانش)، سواد اطلاعاتی، استفاده مطلوب از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، تسهیل و حمایت از دوره های آموزش الکترونیکی سازمان ها، گسترش ارتباطات و اشتراک دانش با سایر سازمان ها، پذیرش فرهنگ دانشی و یادگیری مادام العمر هستند که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. تحول نقش ها و ورود فناوری های نوین در دوران متحول امروز، کتابداران را ملزم به فراگیری آموزش های جدید نموده است. در این مقاله شیوه های آموزش کتابداران به دو صورت درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برگزاری آموزش های ضمن خدمت، کارگاه ها، همایش ها، بازدید از کتابخانه ها و سازمان های وابسته، استفاده از وب¬¬ سایت کتابخانه و شبکه اینترنت به منظور اشتراک دانش با سایر سازمان ها، استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و منابع موجود در کتابخانه اعم از چاپی و الکترونیکی برخی از شیوه های آموزش کتابداران هستند.

کلید واژگان :

آموزش کتابداران، جامعه دانش محور، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، آموزش درون سازمانی، آموزش برون سازمانی.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک