چکیده :

مدیران، مشاوران و كارشناسان برنامه ریز، همواره در جست وجوي روشهاي موثرتري براي تدوین استراتژي هستند. روشهایی كه در صورت به كارگيري، نتایج بهتر و ملموس تري را به همراه داشته باشد. این جست وجو از سوي محققان، اندیشمندان و مراكز آكادميك، باارائه مستمر الگوهاي تازه و تكامل یافته تري پشتيبانی می شود. این مقاله روش جدیدي را براي تدوین استراتژي معرفی می كند؛ استراتژي سه جانبه با گردآوري و تلفيق اطلاعات مربوط به بازار، رقيب و سازمان، ابتدا حوزه اثربخشی استراتژي را مشخص كرده و سپس بااستفاده از یك جدول تحليلی، زمينه خلق استراتژي هاي مناسب كسب و كار را فراهم می سازد. این روش، به موازات متدولوژي و فرایندهاي گام به گام، بر اقدامات شناختی و فهم قواعد كسب و كار تاكيد داشته و در این راستا از الگوهاي مفهومی و توصيه هاي تفكر استراتژیك بهره می جوید. استراتژي سه جانبه فلسفه خود را بر ماهيت فضاي رقابتی متشكل از سازمان، رقيب و مشتري استوار ساخته و شرایط این سه بازیگر را براي تدوین استراتژي به كار می گيرد. این روش جدید با تاكيد بر مفاهيم شناختی و تكيه بر اركان كسب و كار، شيوه متفاوتی را براي تلفيق و تحليل اطلاعات و تدوین استراتژي پيشنهاد می كند، هر چند در رابطه با اثربخشی استراتژي، علاوه بر روش، باید بر نقش قدرت تحليل و خلاقيت ذهنی استراتژیست نيز تاكيد شود.

کلید واژگان :

مدیریت استراتژیك؛استراتژي؛سازمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک