چکیده :

هدف از این پژوهش نگرش مصرف کنندگان نسبت به عوامل سیاست گذاری موثر بر پذيرش محصولات ارگانیک بود. تحقیق از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل7500 نفر از مصرف کنندگان بود که از این تعداد220 نفر به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید و نمونه گیری نیز به شیوه نظامند به روش طبقه ای نسبی و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی صوری، محتوایی آن براساس نظرات اساتید تائید و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید(0/71). تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار18 SPSS صورت گرفت. یافته ها نشان داد از 8 عامل مورد بررسی، مهم ترین عوامل سیاست گذاری موثر بر پذيرش محصولات ارگانيك، به ترتیب حمایت مالی دولت از مصرف کنندگان این محصولات، تدوین و تصویب استانداردهای ملی برای عرضه محصولات ارگانیک و سالم در بازار مصرف، پرداخت یارانه به تولید کنندگان محصولات ارگانیک، تدوین و تصویب استانداردهای ملی برای تولید محصولات ارگانیک، پیش بینی نهاد هایی برای نظارت بر اجرای استانداردهای تولید محصولات ارگانيك، تدوین و تصویب قوانین و مقرارت ملی برای تولید محصولات ارگانیک، تدوین دستور العمل های کاربردی برای چگونگی تولید و عرضه محصولات ارگانیک به تفکیک محصول و جلوگیری از فروش محصولات بدون برچسب دراولویت بودند. نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که در دو گام متغیرهای پیش بینی نهاد هایی برای نظارت بر اجرای استانداردهای تولید محصولات ارگانیک و تدوین و تصویب استانداردهای ملی برای تولید محصولات ارگانیک نقش مثبت بر پذيرش محصولات ارگانيك توسط مصرف كنندگان را داشته و 29/1 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

کلید واژگان :

عوامل سیاست گذاري، پذيرش محصولات ارگانیک، نگرش مصرف کنندگان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک