چکیده :

فضای کسب‌وکار به مجموعه ای از عوامل خارج از اراده بنگاه اشاره می¬شود که مدیران و مالکان بنگاه نمی‌توانند تغییری در این عوامل ایجاد کنند یا سبب بهبود این عوامل شوند. به عبارت دیگر محیط کسب‌وکار مجموعه‌ای از سیاست‌ها، شرایط حقوقی، نهادی و مقرراتی است که بر فعالیت‌های کسب‌وکار حاکم است. در این تحقیق ما با استفاده از شاخص¬های معرفی شده توسط مرکز پژهش های مجلس شورای اسلامی به بررسی فضای کسب و کار و مقایسه بین این شاخص¬ها در تابستان 90 و تابستان 91 می پردازیم و پس از آن به معرفی نهادهای بازاری و غیر بازاری موثر بر فضای کسب وکار کشور پرداخته ایم. یافته¬های تحقیق موید آن است که در اقتصاد ایران شاخص های فضای کسب و کار شرایط مساعدی ندارند و یکی از مهمترین مشکلات این امر مربوط به وجود نهادهای ناکارامد در بازارهای اقتصادی کشور است. به گونه ای که در اقتصاد ایران نهادهای رسمی و غیررسمی قابل توجهی وجود دارد که با مداخلات غیربازاری منجر به اخلال در قواعد اقتصادی می شوند و یا نهادهایی را مشاهده می کنیم که بجای تسهیل قواعد بازی، شدت مانع ورود در بازارهای اقتصادی را افزایش می دهند. همچنین نتایج این تحقیق بیانگر آن است که حجم رقابت در بازارهای ایران اندک است و فضای مناسب برای توسعه سطح رقابت وجود ندارد و این مساله نقش شورای رقابت در اجرای فصل نهم مربوط به سیاست های اصل 44 قانون اساسی را که الگوی مناسب برای گسترش فعالیت¬های رقابتی در اقتصاد ایران را ارایه نموده، نمایان تر می¬سازد.

کلید واژگان :

فضای کسب وکار، نهادهای بازاری، پایش محیط کسب وکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک