چکیده :

بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری يك فرهنگ كسب و كار است كه مي توان از آن بعنوان ابزاري براي پشتيباني ارائه خدمات مورد نياز مشتريان نام برد. هدف از انجام اين پژوهش ارزیابي تأثیر بازاریابی داخلی روی بازارگرایی با استفاده از دو متغیر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و بررسی اثرات نقش ميانجي اين متغيرها در رابطه بين بازاریابی داخلی و بازارگرايي مي باشد. به این منظور، شش فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 24 سؤال استفاده شد و بین 269 نفر از کارکنان بانک های دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان، بعنوان جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش تحلیلی رگرسیون خطی ساده بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بطور كلي بين بازاریابی داخلی و بازارگرايي رابطه معناداري وجود دارد و متغيرهاي ذكر شده بر اين رابطه تأثير بسزايي دارند. در انتها نیز متناسب با هر یک از این عوامل، پیشنهاداتی جهت توسعه بازاریابی داخلی در بانک ها ارائه گردید.

کلید واژگان :

بازاریابی داخلی، بازارگرايي، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک