چکیده :

شرایط کاملاً متحول، افزایش رقابت و ضرورت اثربخشی سازمانها در چنین شرایطی، نیاز آنها را به نسل ارزشمندي از کارکنان، بیش از پیش آشکار کرده است؛ نسلی که از آنها به عنوان سربازان سازمانی یاد می شود. این کارکنان بی تردید، وجه ممیز سازمان هاي اثربخش از غیراثربخش هستند. چرا که بی هیچ چشم داشتی افزون بر نقش رسمی خود عمل کرده و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. در مکاتب اولیه مدیریت، افراد با رفتارهایی ارزیابی می شدند که در شرح شغل و شرایط احراز، از شاغل انتظار می رفت ولی امروزه رفتارهایی فراتر از نقش موظف، مد نظر قرار گرفته است. رفتار شهروندي سازمانی به طور کلی آن دسته از رفتارهاي اختیاري و داوطلبانه است که علی رغم آنکه اجباري از سوي سازمان براي انجام آنها وجود ندارد، فرد فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل، آنها را انجام می دهد و در سایه انجام آن رفتار ها از جانب کارکنان، براي سازمان منافعی ایجاد می شود. رفتار شهروندي سازمانی در واقع بروز رفتار داوطلبانه و فرانقشی می باشد که در عین حال که از سوي سازمان طراحی نشده است اما بروز آن باعث ارتقاء اثربخشی و کارایی سازمان می گردد. در این مقاله سعی شده است که ابتدا پرداخته شود و سپس به توضیح برخی از مهم ترین ابعاد آن در سازمان و OCB به تشریح مفهوم رفتار شهروندي سازمانی در پایان اثرات رفتار شهروندي سازمانی بر عملکرد و موفقیت سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

کلید واژگان :

رفتار شهروندي سازمانی، رفتار فرانقشی، ابعاد رفتار شهروندي، اثربخشی، کارایی سازمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک