چکیده :

برخلاف کشاورزی تجاری مرسوم که هدف ان پاسخ به تقاضای مواد غذایی با افزایش تولید به روش های مختلف شیمیایی استف هدف کشاورزی ارگانیک افزایش تولید محصولات کشاورزی بدون تکیه بر استفاده از هرگونه مواد شیمیای و هورمونی می باشد. در این مقاله عوامل موثر بر مصرف آتی میوه¬جات ارگانیک، با استفاده از رگرسیون به ظاهرنامرتبط و داده¬های مقطع زمانی سال 1391 مربوط به 200 خانوار مشهدی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که خانوارهای مشهدی تمایل دارند به طور میانگین بیش از 51 درصد از سبد مصرفی میوه¬جات خود را در آینده به نوع ارگانیک آن اختصاص دهند. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای سطح تحصیلات افراد مورد مطالعه، تمایل به پرداخت تفاوت قیمت میوه جات ارگانیک نسبت به غیرارگانیک، اهمیت امنیت غذایی، برچسب ارگانیک تاثیر مثبت بر تمایل به مصرف آتی میوه¬جات ارگانیک داشته اند. با توجه به یافته های مطالعه، کمک به افزایش آگاهی مردم نسبت به مواد غذایی مصرفی، طراحی مکانیزمی برای الزام به کار بردن برچسب میوه جات ارگانیک و نیز کمک دولت به منظور جبران بخشی از تفاوت قیمت موجود به تولیدکننده، پیشنهاد شد.

کلید واژگان :

امنیت غذایی، رگرسون به ظاهر نامرتبط، محصول ارگانیک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک