چکیده :

هدف اصلی اين پژوهش؛ بررسی ارتباط بین رقابتی بودن بازار محصول شرکتها با هزينههای نمايندگی می باشد. رقابت بازار محصول میتواند به عنوان مکانیزمی نظارتی عمل کرده و از اين طريق مسائل و مشکلات نمايندگی را کاهش دهد. جامعهی آماری اين پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مقطع زمانی 5831 تا 5831 میباشد.متغیرمستقل پژوهش "شاخص هرفیندال- هیرشمن" و " شاخص نسبت بنگاه" بعنوان معیارهای رقابتی بودن بازار و متغیرهای وابسته "هزينه های عملیاتی به فروش", n تمرکز "گردش دارائیها", "فرصتهای رشد" و "تعامل بین فرصتهای رشد وجريانهای نقد آزاد" می باشد. برای آزمون فرضیه از رگرسیون چند متغیره و ضريب همبستگی استفاده میشود. همچنین برای آمارهای توصیفی و استنباطی جهت تجزيه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزارهای Eviews و SPSSاستفاده خواهد بنگاه با نسبت هزينه های عملیاتی به n شد. آزمونفرضیههانشاندادکه بین شاخص هرفیندال-هیرشمن و تمرکز بنگاه و فرصتهای رشد رابطه معکوس ومعناردار وجود دارد. ساير n فروش رابطه مستقیم ومعنادار و بین تمرکز فرضیه ها حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین متغیر مستقل و وابسته می باشد.

کلید واژگان :

هزينههای نمايندگی, شاخص هرفیندال- هیرشمن, شاخص نسبت تمرکز n بنگاه فرصتهای رشد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک