هدف اصلی اين پژوهش؛ بررسی ارتباط بین رقابتی بودن بازار محصول شرکتها با هزينههای نمايندگی می باشد. رقابت بازار محصول میتواند به عنوان مکانیزمی نظارتی عمل کرده و از اين طريق مسائل و مشکلات نمايندگی را کاهش دهد. جامعهی آماری اين پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مقطع زمانی 5831 تا 5831 میباشد.متغیرمستقل پژوهش "شاخص هرفیندال- هیرشمن" و " شاخص نسبت بنگاه" بعنوان معیارهای رقابتی بودن بازار و متغیرهای وابسته "هزينه های عملیاتی به فروش", n تمرکز "گردش دارائیها", "فرصتهای رشد" و "تعامل بین فرصتهای رشد وجريانهای نقد آزاد" می باشد. برای آزمون فرضیه از رگرسیون چند متغیره و ضريب همبستگی استفاده میشود. همچنین برای آمارهای توصیفی و استنباطی جهت تجزيه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزارهای Eviews و SPSSاستفاده خواهد بنگاه با نسبت هزينه های عملیاتی به n شد. آزمونفرضیههانشاندادکه بین شاخص هرفیندال-هیرشمن و تمرکز بنگاه و فرصتهای رشد رابطه معکوس ومعناردار وجود دارد. ساير n فروش رابطه مستقیم ومعنادار و بین تمرکز فرضیه ها حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین متغیر مستقل و وابسته می باشد.
کلید واژگان :هزينههای نمايندگی, شاخص هرفیندال- هیرشمن, شاخص نسبت تمرکز n بنگاه فرصتهای رشد
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142660485177514
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولين كنفرانس بين المللي اقتصاد، مديريت، حسابداري و علوم اجتماعي رشت - 13 خرداد 31
- برگزار کنندگان : كارآفرينان دانشگاهي منطقه آزاد انزلي
- تاریخ ثبت : 1393/12/26 18:37:31
- ثبت کننده : احمد نظامی
- تعداد بازدید : 265
- تعداد فروش : 0