چکیده :

بهداشت جهانی سلامت روان را قابلیت ارتباط موزون وهماهنگ با دیگران ،تغییر واصلاح محیط فردی واجتماعی وحل مشکلات وتمایلات شخصی به طور عادلانه ومناسب تعریف می کند واز طرف دیگر سلامت معنوی علم وهنر درک وفهم پاسخ به پرسشهایی در باره زندگی،معنا وارتباط با نیروی مقدس ومتعالی که ممکن است منجر به رشد آئینهای مذهبی وتکوین جامعه شود تعریف شده است . هم سلامت روانی وهم وهم سلامت معنوی دارای ابعاد مختلف بوده اند واندازه گیری هریک مشکلات خاص خود را دارد ، در مقاله پژوهشی پیش روی ابعاد چهار گانه بهداشت روانی با ابعاد بهداشت معنوی از طریق پرسشنامه های استاندارد GHQ28(سلامت روان کلد برگ با آلفا =91/0 ) پولوتزین والیسون(سلامت معنوی20 سوالی با آلفا =82/0) در بین 150نفر از دانشجو معلمان که از طریق نمونه گیری طبقه ای از بین 417 نفر انتخاب شده اند با هدف استخراج میزان سلامت روانی وسلامت معنوی وارتباط بین این دو متغییر در بین این دانشجو معلمان انجام پذیرفته ومورد بررسی آماری قرار گرفته است ، پس از ارائه توصیفی نتایج در هریک از ابعاد چهار گانه بهداشت روانی داده ها از طریق همبستگی پیرسون وتحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند . نتایج حاکی از ارتباط معنا دار بین سلامت روان وسلامت معنوی است والبته بین هریک از ابعاد سلامت روانی وسلامت معنوی ارتباط معنا داری گزارش می گردد.با توجه به همبستگی قوی بین این متغییر ها پیشنهاد می گردد: نسبت به نهادینه کردن مصادیق معنویت یعنی دعا ،نیایش،توکل و... در بین معلمان ودانشجویان از طریق بخشهای فرهنگی آگاهی های لازم داده شود وبا ارائه جزوات، بروشور، پوستر، مقالات،همایشها، وارائه چکیده مقالات وارائه الگوهای عملی نسبت به تعمیق معنویت در بین دانشجویان اقدام شود و...

کلید واژگان :

سلامت-معنویت-سلامت معنوی-سلامت روانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک