چکیده :

دستیابی به عملکرد مطلوب از سوی شرکتها در شرایط رقابتی و پویای امروز، به ویژه در صنعت ساختمان که دارای ماهیتی پویاست و محیط عملیاتی، ساختارهای آن و فناوری‌های بکارگیری در ساخت وساز آن با سرعت فزاینده‌ای در حال تغییر است، دشوار بوده و مستلزم مجهز شدن شرکتها به قابلیتهای محوری و اتخاذ استراتژی رقابتی از سوی مدیران آنهاست؛ بنابراین در پژوهش حاضر، مدلی مفهومی مربوط به مهم‌ترین قابلیتهای محوری و ابعاد استراتژی رقابتی که می‌توانند تأثیر معناداری بر عملکرد شرکت داشته باشند، ارائه و طی آن قرار شد هم تأثیرات قابلیتهای محوری و استراتژی رقابتی بر عملکرد شرکت و هم تناسب بین قابلیت محوری، استراتژی رقابتی و عملکرد مورد بررسی قرار گیرد. مدل پژوهش به وسیله‌ی نرم افزار SPSS و با داده‌های جمعآوری شده از 232 شرکت کوچک و متوسط ساختمانی استان تهران مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که برخورداری از قابلیت¬های محوری و اتخاذ استراتژی رقابتی بر عملکرد شرکتها تأثیر بسزایی می¬گذارند. از دیگر یافته-های پژوهش به¬واسطه¬ی تحلیل خوشه¬ای Kمیانگین این بود که میزان همبستگی بین ابعاد استراتژی رقابتی و عملکرد شرکت¬های ساختمانی کوچک و متوسط بطور معناداری در خوشه¬های مختلف قابلیت محوری، متفاوت است.

کلید واژگان :

قابلیت محوری، استراتژی رقابتی، عملکرد، شرکت های کوچک و متوسط



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک