چکیده :

در دنياي امروز، سازمانها ناگزيرند به طور دائم بر محيط داخلي و خارجي خود نظارت كنند تا بتوانند در زمان مناسب تصميمات درستي اتخاذ كرده و خود را با تغييرات وفق دهند. در اين راستا داشتن برنامهاي جامع و استراتژيك بيش از هر چيز ديگر حائز اهميت است. صنعت خودروي كشور نيز بعنوان يكي از صنايع مادر و پيشرو در كشور با شتاب قابل ملاحظه اي در حال پيشرفت و تحول ميباشد؛ لذا تداوم حضور موفق در اين صنعت بعنوان يك شركت قطعه ساز، نياز به اتخاذ تدابيري ويژه دارد. اين تحقيق كه بصورت مطالعه موردي در يك شركت قطعه ساز خودرو انجام شده است، تلاش مي كند با ارائه يك رويكرد تلفيقي جديد، مناسبترين استراتژيها را شناسايي و رتبهبندي نمايد. در اين مقاله پس از تدوين اركان جهت ساز و با توجه به اطلاعات حاصل شده از تجزيه و تحليل عوامل داخلي و خارجي موثر بر شركت در ماتريس SWOT، استراتژيهاي شركت تدوين گرديد. در ادامه، استراتژيها از طريق مقايسات زوجي با شاخصهاي كليدي موفقيت شركت، وزندهي و جهت افزايش ضريب اطمينان و نيز در نظر گرفتن همزمان معيارهاي كمي و كيفي، استراتژيهاي منتخب، از طريق روش تاپسيس فازي اولويت بندي گرديدند. با توجه به خروجي روش تاپسيس فازي، استراتژيهاي نهادينه سازي رويكرد EFQM ر تمام وجوه سازماني و طراحي ساختار سازماني منعطف و طراحي و استقرار سيستم ارزيابي عملكرد به ترتيب با اوزان 0.57، 0.56 و 0.55 بهترين رتبهها را به خود اختصاص دادند. پس از تحليل خروجي هاي روش پيشنهادي، نتايج جهت ارزيابي و تصميم گيري نهايي در اختيار مديران ارشد سازمان قرار گرفت.

کلید واژگان :

برنامه ريزي استراتژيك، ماتريس SWOT، صنعت خودرو، تاپسيس فازي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک