چکیده :

مقدمه: اضطراب امتحان یکی از معضلات جوامع بشری است که در سالهای اخیر پایه ها و بنیان های جامعه آموزشی را تضعیف کرده است. هدف: لذا، در این تحقیق شناسایی رابطه بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری با اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه بود. روش روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر، دانش آموز متوسطه ی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 05/0 = α و مقدار خطای قابل قبول 05/0 و 25/0= p=q؛ تعداد 339 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردید که پرسشنامه برگشتی از تعداد 330 نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و اضطراب امتحان بود. داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل (تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان، کمک طلبی، مدیریت زمان و محیط مطالعه) با اضطراب امتحان دانش‌آموزان در سطح اطمینان 95 درصدرابطة معنی¬داری وجود دارد (11/0= R، 66/10 = (325 و 4)F و 05/0 > P ). نتایج: می توان گفت که راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان، کمک طلبی و مدیریت زمان توان تبیین اضطراب امتحان دانش آموزان رشته ی ریاضی و فیزیک را به گونه ی معنی داری دارند.

کلید واژگان :

راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، تنظیم تلاش، کمک طلبی، اضطراب امتحان، دانش آموزان ریاضی فیزیک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک