چکیده :

باش مانند زنبور عسل، هر گاه بخورد می خورد پاکیزه را، و هر گاه بگذارد می گذارد پاکیزه را؛ و هر گاه بنشیند بر شاخ درختی نشکند آنرا.(علوم و فنون زنبور عسل، 1392). پرورش زنبور عسل و تولید عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل یکی از شگفتیهای خلقت و آفرینش توسط خداوند متعال و حکیم است. عسل شهد نسبتاً رقیق گل های گیاهان مختلف است که توسط زنبوران عسل از نوشجای گل ها جمع آوری شده باشد؛ به کندو منتقل و در حجره هایشان موقتاً ذخیره و متعاقباً توسط زنبوران کارگر آبگیری شده باشد و ضمن عمل تغلیظ، به آن موادی چون آنزیم، آنتی بیوتیک و غیره افزوده شده باشد و عمده قند ساکاروز آن به قندهای ساده گلوکز و فروکتوز تبدیل شده باشد و مجدداً در حجره هایشان ذخیره سازی و سرانجام روی حجرات پر از عسل رسیده با درپوش مومی پوشانده شده باشد(هاشمی، 1392). روش تحقيق مورد استفاده در اين تحقيق، توصيفي و از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل اغلبکشاورزان و دامداران استان ایلام می باشد که تعداد آنها بالغ بر 5000 نفر است. برای انتخاب نمونه چون حجم جامعه مورد نظر زیاد است 500 نفر را به عنوان نمونه انتخاب نموده‎ایم. نهایتاً مجموعه داده ها به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان دادند که بازاریابی مناسب در ترویج پرورش زنبور عسل در بین کشاورزان(زارعین، باغداران، دامداران) و زنبوردارانتاثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارد.

کلید واژگان :

بازاریابی، پرورش زنبور عسل، زنبورداران، کشاورزان، استان ایلام.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک