چکیده :

تحقيقات بازار در موفقيت شركت ها براي حضور در بازارهاي خارجي نقش كليدي ايفا مي كند. شركت ها با استفاده از تحقيقات بازار و بازار شناسي علمي ريسك و عدم اطمينان خود را در ورود به بازارهاي خارجي به حداقل رسانده و حتي از اين طريق به يك مزيت رقابتي پايدار دست مي يابند . هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه بين ويژگي هاي بنگاه و تحقيقات بازار مي باشد.ويژگي هاي بنگاه در اين پژوهش شامل ، اندازه بنگاه ، صنعت و عوامل راهبردي(استراتژي موقعيت يابي در بازار هاي خارجي و نظارت بر كانال توزيع) مي باشد .علاوه بر آن در اين پژوهش به بررسي رابطه بين تحقيقات بازار و عملكرد صادراتي شركت هاي صادركننده ايراني پرداخته مي شود. با توجه نحوه گردآوري داده ها ، روش تحقيق توصيفي و از انواع تحقيقات توصيفي از نوع پيمايشي مي باشد.براي جمع آوري داده ها از پرسش نامه استفاده گرديد . نمونه گيري به روش تصادفي طبقه بندي شده انجام گرفت و تعداد152 شركت صادر كننده از استان هاي تهران ، خراسان رضوي ، آذربايجان شرقي و اصفهان كه در سال 1385 محصولات خود را به بازار هاي خارجي صادر نموده اند، به عنوان حجم نمونه انتخاب گرديد. نتايج پژوهش نشان مي دهد تحقيقات بازار بر عملكرد صادراتي شركت هاي صادركننده موثر است. نتايج پژوهش هم چنين نشان مي دهد بين اندازه بنگاه و تحقيقات بازار و بين عوامل راهبردي و تحقيقات بازار رابطه وجود دارد . در حالي كه نتايج پژوهش بين صنعت و تحقيقات بازار رابطه اي نشان نمي دهد.

کلید واژگان :

تحقیقات بازار ، اندازه بنگاه ، صنعت ، عوامل راهبردی ، عملکرد صادراتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک