چکیده :

با توجه به پدیده جهانی شدن اقتصاد و پیوستن ایران در سالهای آتی به سازمان تجارت جهانی، صاحبان صنایع مبلمان و مصنوعات چوبی درتامین نیازهای مشتریان داخلی و توسعه بازارهای صادراتی محصولات خویش بایستی در یک فضای رقابتی باتولید کنندگان منطقه ای و جهانی به رقابت برخیزند. بنابر این در محيط پرتلاطم و رقابتي امروز، کشف نیازها و خواسته های مشتریان و برآورده ساختن آن ها قبل از رقبا، یک شرط اساسی موفقیت برای تولید کنندگان است،به تعبير ديگر بنا به فلسفه جديد بازاريابي يعني مشتري گرايي، بایستی مشتريان را مركز توجه قرار داده و از ديد مشتريان به مسائل نگاه کنند. امروزه فقط جلب رضايتمندي مشتريان كافي نيست و شركتها نبايد تنها به اين موضوع بسنده كنند، بلكه آنها بايد مطمئن شوند كه مشتريان رضايتمندشان، وفادار هم هستند ،به عبارت دیگر، هدف از بازاريابي، مديريت تقاضا از طريق رشد و سوق دادن مشتري تا حد بلوغ در نردبان وفاداري به سازمانهاست. پژوهشگران بسياري بر اين باورند كه ايجاد وفاداري، هدف اصلي تمام فعاليت هاي بازاريابي شركت ها و سازمان هاي توليدي و خدماتي است. بر اين اساس، علاوه بر رضايت مشتريان، متغيرهاي ديگري نيز وجود دارند كه بر توسعه ي وفاداري مشتريان كنوني و همچنين مشتريان آينده ي سازمان تأثيرگذار هستند كه بايد شناسايي و استخراج شوند. با توجه به اين مسئله و عدم وجود مطالعات جامع در زمينه ي تعيين شاخص هاي مؤثر بر وفاداري مشتريان در بخش صنایع گوناگون مبلمان چوبی با نشانه هاي افزايش رقابت و عدم اطمينان در محيط كه متأثراز ورود كالاهاي خارجي است، بر اساس ادبيات موجود در مطالعات گذشته، اين پژوهش در پي آن است تا با بررسي ادبيات وفاداري مشتريان به انتخاب شاخص هاي اساسي وفاداري مشتريان پرداخته و با استفاده از مدل های تصمیم گیری چند معیاره، به بررسي و مدل سازي روابط ميان شاخص هاي اساسي وفاداري مشتريان در صنعت مبلمان چوبی ابران بپردازد.

کلید واژگان :

شناسايي، رتبه بندي، وفاداري مشتريان، رویکرد ANP، DEMATEL ، MCDM



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک