چکیده :

پدیده ی گردشگری امروزه گستر ه ی جهانی یافته است. این خود ناشی از توسعه ی نواوری تکنولوژیکی و گسترش همه جانبه ی سرمایه داری در عصر کنونی است. گردشگری در چنین وضعیتی، جابه جایی وپویایی انسان ها راسبب شده ودر یک کستره ی جهانی به عنوان پدیده ی جغرافیایی – اجتماعی مفهوم ارتباط با دیگر فرهنگ ها را در مکان های مختلف پدید اورده است. در این بین، شهر ها در بردارنده ی مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، ورزشی، زیارتگاهی، تاریخی، فرهنگی، پزشکی وغیره هستند و افزون بر این موارد از جاذبه های طبیعی (اکوتوریسم )نیز بهره مندند. شهر زنجان نیز با دارا بودن تاریخ کهن خود و جاذبه های طبیعی ودیگر مزایا می تواند به عنوان یک شهر توریستی در شمال غرب کشورایفای نقش کند. در این مقاله، توسعه ی گردشگری در زنجان از5 بعد(زیست محیطی،اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی – تاریخی ، اکو لوژیکی و نهادي) بررسی شده و از مدل SWOT برای ارا ئه ی راهکار های مناسب و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها وتهدید ها استفاده شده است. واز روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است.

کلید واژگان :

گردشگری شهری، توسعه ی پایدار، توسعه ی اقتصادی، مدل SWOT



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک