چکیده :

در این پژوهش، اثربخشی روش مصون سازی در برابر تنیدگی برکاهش اضطراب در دانش آموزان دختر و پسر پایه اول مقطع دبیرستان شهر بستان آباد بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه اول مقطع دبیرستان شهر بستان آباد و نمونه آن 555 نفر از این دانش آموزان را شامل می شود که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ایی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شده اند. مقیاس استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون بود. طرح پژوهش، از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایشی و گواه ابتدا در هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد. سپس، مداخله آزمایشی )مصون سازی( در گروه آزمایشی اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار از روش آمار استنباطی t تست استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که روش مصون سازی در برابر تنیدگی ،باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر گروه آزمایشی را در مقایسه با گروه گواه باعث شد

کلید واژگان :

مصون سازی، تنیدگی، اضطراب امتحان،دانش آموز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک