چکیده :

معلم به عنوان خالق نظام فکری هر جامعه، از جایگاه برجسته ای در نهادینه کردن هر تفکّر در جامعه برخودار است. در حقیقت معلم نقش مهمی در نهادینه کردن یک تفکر در جامعه دارد از جمله این تفکرات، تفکر اسلامی است که در گرو آموزش قرآن می باشد. معلم قرآن در به ثمر نشستن آموزه های اسلام تأثیر بسزایی دارد براساس آیات و روایات ائمه اطهار )ع( هر فرد شایستگی معلم قرآن را ندارد معلم قرآن از لحاظ آموزشی باید شاخصه هایی را داشته باشد، از این رو تحقیق درباره شاخصه های آموزشی معلم قرآن ضروری می نماید. در مقاله حاضر تلاش شده است با تحلیل و بررسی آیات قرآن کریم و همچنین روایات اهل بیت علیهم السلام و استنباط از این آموزه ها به تبیین مفاهیم مرتبط و شاخصه های آموزشی معلم قرآن بپردازد. در این تحقیق، معلم قرآن علاوه بر معلم الفاظ تعلیم دهنده مفاهیم و آموزه های قرآن نیز معرفی شده است و اینکه معلم قرآن برای موفقیت در امر تعلیم و تربیت باید نسبت به قرآن آموزان خویش احساس مسئولیت کند و باید شاخصه هایی همچون مخاطب شناسی، احاطه علمی، آموزش تدریجی ، انذار و تبشیر و... را دارا باشد.

کلید واژگان :

معلم، قرآن، آموزش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک