چکیده :

علت اصلی تشکیل هر سازمان کسب و حفظ مزیت رقابتی به منظور موفقیت و در نهایت بقا در محیط رقابتی است. ایجاد دانش و وجود تعهد در سازمان های یکی از الزامات موفقیت در سازمان های امروزی است. هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط بین تعهد سازمانی و امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان کردستان می باشد. روش بررسی توصیفی با رویکرد پیمایشی است و جامعه آماری کلیه کارکنان ( کارشناسان و روسا) می باشند که با توجه به حجم اندک تمامی آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش تعهد سازمانی پرسشنامه استاندارد آلن و می یر و برای استقرار مدیریت دانش از پرسشنامه استاندارد لاوسن استفاده شد. در پایان داده ها در دو بخش توصیفی و استباطی با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گشت. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین تعهد سازمانی و استقرار مدیریت دانش وجود دارد. گرایش به سمت تعهد سازمانی نیز در بین کارکنان مطلوب است و امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در اداره کل آموزش فنی وحرفه ای در سطح مطلوبی قرار دارد. در کل بین مولفه های تعهد سازمانی و مدیریت دانش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک