چکیده :

امروزه با جهش های تکنولوژی پدید آمده، توجه به تأثیرات آن به ویژه فناوری اطلاعات بر مدیریت زنجیره تأمین بیش از پیش خودنمایی میکند. طبیعی است که در چنین شرایطی که سازمانها به سمت استفاده از فناوری اطلاعات در چرخه زنجیره تأمین خودشان هستند، بررسی عواملی که میتواند ضامن موفقیت چنین فناوری هایی باشند بسیار حائز اهمیت است. ازاینرو در این مقاله تلاش بر این است که عوامل کلیدی موفقیت عملکرد زنجیره تأمین الکترونیکی در کسب و کارهای الکترونیکی، مورد بررسی قرار گیرد . بدین منظور، در ابتدا با توجه به بررسی ادبیات، 44 عامل مؤثر یافت شد که با توزیع پرسشنامه بین خبرگان از بین آنها، 31 عامل به عنوان عوامل حیاتی موفقیت در اتخاذ زنجیره تأمین الکترونیکی شناخته گردید. در ادامه، جهت طبقه بندی عوامل حیاتی در حوزه های مختلف، طی یک پرسشنامه از خبرگان، میزان شدت تأثیر عوامل حیاتی در حوزه های پیشنهادی مورد پرسش قرار گرفت که طبق نتایج به دست آمده کلیه عوامل در پنج گروه اصلی مدیرتی، سازمانی، منابع انسانی، مدیریت پروژه و فروشنده و مشاور دسته بندی گردیدند. در انتها، با توزیع پرسشنامه مقایسات زوجی، میزان تأثیر عوامل بر یکدیگر مورد پرسش قرار گرفت که پس از گردآوری نتایج، با استفاده از روش دیمتل خاکستری اثرات متقابل بین این عوامل مورد سنجش قرار گرفته و اولویتبندی شده اند.

کلید واژگان :

زنجیره تأمین الکترونیکی، عوامل حیاتی موفقیت، کسبوکار الکترونیکی، دی متل خاکستری، E-SCM



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک