چکیده :

یکی از اهداف اصلی شرکت¬ها در بازار حفظ و توسعه بازار است که در عین حال یکی از دغدغه¬های اصلی آنان نیز به شمار می¬رود. از آنجایی که امروزه مقوله برند¬سازي و مديريت برند طرفداران متعددي در دنياي بازاريابي دارد، بازاریابان همواره در جستجوی راهکار¬هایی بوده اند تا با آنها، شرکت¬ها به اهدافشان برسند. به دلیل پرهزینه و زمان بر بودن ایجاد و خلق برند جدید، استفاده از راهبرد تعمیم برند می¬تواند بازاریابان را در رسیدن به این مهم یاری کند. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر تعمیم برند بر تصویر آن در حوزه ی محصولات مجید در شهر تبریز است. از اين رو چگونگي تاثير تعميم برند بر تصوير فعلي را بررسي مي كند. روش تحقيق، با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مي باشد. جامعه آماری مصرف کنندگان محصولات مجید و هواداران تراکتورسازی است. حجم نمونه 380 نفر بود كه بدین منظور از روش نمونه گيري تصادفي ساده و فرمول جامعه نامحدود استفاده گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت است. پايايي آن با ضريب آلفاي كرونباخ 71/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن و مدل معادلات ساختاري، موجود در بسته هاي نرم افزاري SPSS و LISREL استفاده شده است. مهم ترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که نگرش تعمیم بر تصویر برند تاثیر گذار است. در حالي كه ارتباطات اوليه برند و تناسب ادراك شده ميان محصول جديد و ساير محصولات (تناسب طبقه) يا تصوير برند (تناسب تصوير) مي توانند نگرش مصرف كننده را بهبود بخشند و اثر گذار باشند.

کلید واژگان :

تعمیم برند، تصویر برند، تناسب ادراک شده، نگرش به تعمیم، نوگرایی مصرف کننده.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک